søndag 21. juni 2009

Road Trip Finmark

Katrine og jeg var på tur til Lofoten i fjord, i år fant vi ut at vi ville til Norges nordligstepunkt Nordkapp. Ragnhild, som forøvirg har flytta inn der jeg bor, ville også være med. Så mandagskveld henta jeg dem Evenes flyplass. Vi handla og pakka klart til nesten morgen.
DAG1.

Tirsdagsmorgen klokken 09.30 hadde vi en ferdig pakket bil, klar for tur. Været var litt trist men det var ikke Katrine, Ragnhild og jeg.

Vi satte nesen nordover.


Første stopp var Tromsø og Ishavskatedralen. I Tromsø by spiste vi lunch og jeg taff så vidt Guro, enda jeg ikke trodde jeg rakk det.




Vi tok den veien som har to ferge. Tror vi her er på ferga mellom Lyngseide og Olderdalen. I forkanten kan man se deler av lyngsalpene.


Vi hadde en kort do og ta bilde stopp på Kvæangafjellet. Huttetu kor kaldt det var der!!!!!!!!


Siste stopp denne dagen var Altafjord Camping i Langfjorden 4 km innenfor Finnmarksgrensa. Vi skulle egentlig sove i telt, men mannen på Campingen sa " E dokker sekker på at dokker vil sove i telt?" Jeg spurte "Ka koste ei hytta da?" Mannen 200kr og da har dokker fått 50% avslag". Været var som sagt litt hustrig, så vi takka ja etter å ha titta på hytta. Hyggelig mann!!

DAG2

04.00 våkner vi alle sammen av at sola skinner rett inn på oss. Jeg var overbevist om at klokka var 9 og oppståertid og kunne ikke skjønne hvorfor jeg var så trøtt. Da Katrine sto opp for å se på sola, våkna jeg såpass at jeg klarte å se rett på klokka. Jeg fant da ut at jeg kunne sove mange timer til;)

Pakking og vasking av hytta må til. Hytta var ikke stor, men varm. Veldig varm kl 04.00! Frokosten ble inntatt ute på verandan i strålende solskinn, før turen mot Alta startet.

I Alta stoppa vi og gikk på Altamuseum og så hellerisninger mange tusen år tilbake! Hva skjer her mon tro?


Vi fant ut at vi ville se en skikkerlig sameby så vi kjørte sør-østover mot Kautokeino. Det var en liten i by, i noe som ligner ørkensand landskap. Vi så det gammle sametinget og kjøpte is. Veien videre gikk mot Karasjok. Der kjøpte vi kylling og Zalo.



Sametinget så vi i Karasjok.

Vi ga oss ikke enda og kjørte mot Nordkapp. Vi stoppa i Lakselv og fylte bensin, men ville fremdeles komme nærmere Nordkapp. Men sliten som vi var, jakta vi nå på campingplass. Det skulle i følge NAF være en i Ytre Billefjord, men Ytre Billefjord kom, men det gjorde ikke campingen.



Vi stoppa ved en rasteplass i 20 tida fordi undertegnede måtte et nødvendig ærend. Vi fant ut at vi kunne jo like gjerne lage middag her også kjøre videre. Jeg rusla litt utafor rasteplass område og rett bak var et nydelig vann. Område rundt var flatt og fint. Teltplass, tenkte jeg og ropte på de andre. Alle var enige om at det var en fin plass. Jeg laga middag, men Ragnhild og Katrine slo opp telte.


Tikka Masala med ris sto på menyen. Nam! Rasteplassen var overnattingsted for noen trailersjåfører også, men de gikk fint.

Vi brøt bålregelen og grilla banan med sjokolade i og marsmelos.

DAG3


06.00 ble vi vekka av trailersjåførene som dro. Det tok litt tid og i løpet av den tida ble alle tissetrengt og måtte ut. Vi fant ut at det var dumt å legge seg igjen, så vi vassa i vannet og vaska håret. Litt kaldt, men forfriskende.



Etter litt bilsyke og lange veier kom vi til målet for hele turen Nordkapp. Vi var så utrolig heldige med være. Strålende sol om en kaldt.



Katrine og Ragnhild nyter utsikten.




På vei ned stoppa vi og tok bilder av ei strand.



Det vil si, jeg sprang over veien i sokklester for å ta bilder. Hihi

Vi paserte 47 mil i løpet av dagen. Da vi var kommet til Altafjord camping igjen, diskuterte vi om vi skulle kjøre videre, så vi stoppa. Denna gangen ville vi telte. Middag ble laget. Foliegrillet laks og poterter smaker godt når man er sliten.


DAG4


Det var snø på Kvænangsfjellet, men ikke så kaldt som sist.


Vi laga varmlunch (pasta og tomatsaus) i Nordkjosbotten

Utsikt i fra bilen, en eller annen plass på veien.

Til slutt stoppa vi og så på Målselvfossen.

1 kommentar:

ivar nesje sa...

Ååå, så koselig dere ser ut til å ha hatt det. Her har jeg nå satt personlig rekord i strømmbrudd med voksene 12, i solsteken (fristet vel kansje mest å si mørket, men det gjemmte seg på badet og det var ingen grunn til å sitte der). Veldig glad jeg ikke hadde ansvar for å servere middag til 120 mennesker.
Glad i deg <3