lørdag 7. april 2012

Påskekake #2

Påskens kake nr to ble en Suksessterte eller Gulkake som jeg liker å kalle den:) (beklager dårlig bildekvalitet, men det ble tatt i halvmørke med mobilkamera). Helt fra jeg var liten har denne vært en favoritt, denne kaken var også en av de første jeg lærte meg å lage, med bestemor som veileder.

Oppskrift:
4 eggehviter
250 g malte mandler
250 g melis
1 ts bakepulver

Pisk eggehvitene stiv i mikseren. Ta vare på plommene til kremen. Bland sammen det tørre og vend det  forsiktig inn i eggehvitene. Stekes i 24cm form. 175 grader celsius i 30-40 min (steketiden varierer fra ovn til ovn) stikk en pinne i midten og sjekk om den er stekt. 

Glassur:
4 eggeplommer
1 dl fløte
150 g melis
1 ts vaniljesukker
100 g romtemperert smør

Ha eggeplomme, fløte og melis i en tykkbunnet kjele. Kok opp på svakvarme til den tykner, det er viktig at kremmer bobler litt ellers renner den av kaka.  HUSK å røre hele tiden, ellers blir kremen svidd. Når kremen har boblet litt tar du kjelen av plata og rører inn vaniljesukkeret og smøret slik at det smelter, sett kremen til avkjøling- jeg bruker å sette den i kaldt vann for å fremskynne prosessen. Når den har blitt passe kald og stiv bres den over kaka og pynter med det man har lyst- for annledningen brukte vi noen sjokolade egg som min svigermor hadde i skuffen, men man kan bruke hakkede mandler eller sjokolade.

Nå håper jeg du kanskje tør prøve deg på denne gode kaken. Lykke til :)

Linda

Ingen kommentarer: