mandag 13. august 2012

Kokoskake med bær og vaniljekrem

I går plukka jeg tre bøtter bringebær, det ble mye godt syltetøy, men jeg fikk også lyst å lage en dessert til oss to. Etter å ha tenkt litt frem og tilbake jeg frem til at en kombinasjon av en kokkosbunn med vaniljekrem og bær på toppen, det ble kjempegodt. Det var så vidt Ivar klare og stoppe å spise.

Oppskrift

Bunn:
Jeg brukte en 20 cm form denne gangen siden det bare var oss to, men om du dobler oppskriften får du en flott 26-28 cm kake.

2 eggehviter
1, 25 dl sukker
25 gr hakket kokesjokolade (jeg brukte litt ekstra)
0,5 ts bakepulver
1,5 dl kokosmasse

 Stekes på 170 grader i ca 30 min
Pisk eggehviter og sukker til en tykk og stiv marengs. Bland bakepulvret med kokosmassen og vend inn. Vend til slutt inn den hakka sjokoladen. Det er best med en mørk sjokolade til denne kaka, for bunnen er så søt i seg selv.

Vaniljekrem
0,5 vaniljestang

2,5 dl melk, eller en blanding av melk og fløte
2 eggeplommer
45 g sukker
17 gr maisenna

Jeg må innrømme at jeg juksa litt og brukte vaniljesukker ( en stor ts, pluss litt til) i stede for vaniljestang, fordi jeg ikke hadde vaniljestang i hus og ikke orka å finne en søndagsåpen butikk. Men vaniljesukker fukna fint spør du meg.  Det er sikkert mange proffkokker som ville hatet meg for det, men, men...

Men over til fremgangsmåten. Hell melka i en kjele og splitt vaniljestanga og skrap frøene ut. Ha både frøene og vaniljestanga i melka og kok opp (jeg hadde denne gangen i vaniljesukker i stede. Mens melka koker opp og du har et halvt øye på den rører du sammen eggeplommene, sukkeret og maisenan i en bolle som tåler varme.  Når melkeblandingen har kokt opp, fisker du ut vaniljestanga (denne kan man godt ta vare på og legge sammen vanlig sukker for å lage et fint vaniljesukker). Hell litt av den varme melken over i bollen med eggeblandingen, rør godt, hell i litt til og rør, til slutt heller du i den siste melka rører godt og heller alt tilbake i kjelen. Sett kjelen tilbake på plata på svak varme og rør hele tiden til vaniljekremen begynner å tykkne. Når kremen har tykknet sett den til avkjøling. Hvis jeg har dårlig tid og vil at det skal gå fort bruker jeg sette kjelen i vasken med kaldt vann og røre godt. Det kan være lurt å bytte vann et par ganger, bare pass på at det ikke kommer vann i vaniljekremmen.  Å sette kremen nederst i kjøleskapet skal vist også være effektivt.

Pisket litt kremfløte og bland inn ønsket mengde vaniljekrem. Stø på bær. Jeg brukte nyplukkete bringebær og rips.

Kanskje du ble inspiret til å lage en deilig sommerkake med friske bær.

Ha en fin dag!

Ingen kommentarer: