lørdag 4. august 2012

Middag i hagen

Vi har vært velsignet med noen flotte dager. Jeg har prøvd å høste mest mulig D-vitamin og få litt farge på en ganske så bleik kropp. Farge har jeg fått og forhåpentligvis også masse D-vitamin. Vi har benyttet annledningen til å spise ute i vår flotte og store prestegårdshage. Den ene dagen prøvde vi å invitere ganske mange forskjellige folk til grilling, men alle var opptat. Da tenkte jeg: synd for dem, vi skal i allefall lage oss god middag.

Ivar fyrte bål i grillen i mange timer først (vi manglet grillkull) og jeg forerede maten. Hvis dere ser i forma ligger det noen sølvfargede klumpet ved siden av tomatene og nektarinene, dette er poteter. Vi har funnet ut at hvis man har god tid så får man fantastisk gode bakte poteter på grillen. Det som er viktig er at grillen har brent godt ut og kullet har begynt å bli hvitt. Vi pakker potetene godt inn i aleminiumsfolie og legger de i glørne, steketiden varierer veldig med størelsen på potetene men det kan lønne seg å snu litt på potene for å unngå svidd skall. Vi serverte potetene med smør, salt og rømme... nam... Vi gikk for den aller enkleste grillinga av kjøtt denne gangen. Ferdig grilla kyllinglår, men det var det som frista av det de hadde på vår lille nærbutikk.


Jordbær er fantastik godt, nyt de norske mens du kan.

Fine farger :)

Som tilbehør til kyllingen grilla vi ananas og tomater. Jeg penslet de med olje og strødde på salt og pepper, tomatene fikk også et dryss fersk gressløk.
Alt grilles, pass på å snu grønsakene så de ikke blir svidd.
Dette ble kjempegodt :)

Grill dessert til to:

Jordbær (antall etter eget ønske)
1/3 Annanas
1 Nektarin
1 ts sukker
Saft av en halv lime og en halv sitron


Jeg startet med å dele en sitron og en lime i to og la de på grillen med kjøttsiden ned. Dette gjorde jeg for å trekke ut en del av sødmen i sitrusen.

Jeg kuttet frukt og bær i passe store biter og laget passe porsjoner i aleminiumsfolie. Man kan godt bruke andre typer frukt og bær, bare fantasien setter grenser. Jeg brukte ca en halv ts sukker i hver, for frukten var i utganskpunktet god og søt, man kan også godt bytte ut sukker med honning. Press over saften fra de grilla sitrusene.

Jeg pakket sammen aleminiumsfolien med alle bretter opp og la de på grillen. Dette kan gjøres mot slutten av middagen. Steketid avhenger av hvor mye varme som er igjen, men 5-15 min skulle være passe. Den skal bare bli varm så det er bare å prøve seg frem.

Hell den varme frukten i en skål og ha på f.eks vaniljekesam eller is og vips så har du en supergod og sund desset :)

Jeg håper du som titter innom ble litt inpirert til å lage mat ute og til å prøve litt nye ting på grillen. Det er litt styr å lage mat ute men det er så herlig, så jeg syns du burde prøve! Vi spiste veldig god mate ute i går også, men da fikk vi besøk så da ble ikke bildetaking prioritert.

Klem fra Linda

Ingen kommentarer: